dijous, 3 d’abril del 2014

Alexandre de Riquer (1856-1920)

Avui s'ha presentat a Barcelona un llibre de l'  autor-creador-artista polifacètic Alexandre de Riquer, un dels grans catalans que van crear amb la seva obra aquest gran moviment del Modernisme que va regenerar la cultura i la vida quotidiana a Catalunya, a Europa i al món.
El llibre està dedicat als professors Jordi Castellanos (UAB) 1946-2012 i Martí de Riquer (UB) (1914-2013), traspassats durant la gestació del llibre. El primer, era un gran especialista del Modernisme català i el segon especialment de la literatura catalana medieval.
Martí de Riquer va publicar amb Antoni Comas (UB) (1931-1981) i Joaquim Molas el corpus modern de Història de la Literatura Catalana, reunint els millors especialistes
(4a ed. B. Ariel, 1984-1988, 11 vols).
La bibliografia està dedicada als professors també traspassats, Ricard Salvat (UB) (1934-2009), director també de Teatre i Gilbert Durand (U.Grenoble) (1921-2012)
Trobareu la informació del llibre al final.
                                             ESCALIBOR
.....................................................................................................
Com a ambientació, volem citar aquest article de Gilbert Durand, que es podia recuperar on line, i que és un bon complement per estudiar el final del segle XIX i principis del segle XX. Un pou d'erudició i sensibilitat.

N°: 1000. Les Mythèmes du décadentisme. Article de Gilbert Durand au format PDF (Université de Bourgogne). Source ...
.....................................................................................................
I aquest de Giovanni Allegra. Universitat de Perugia.
http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/7282/1/ALE_01_12.pdf

 Las ideaas estéticas prerrafaelitas y su presencia en lo imaginario modernista
  ......................................................................................................

Tornem a ALEXANDRE DE RIQUER.

Estudis globals a google:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Alexandre_de_Riquer_i_Ynglada

http://www.gaudiallgaudi.com/EDd01%20A%20de%20Riquer.htm
.....................................................................................................

Francesc Fontbona és un dels grans estudiosos de l' art català. Citem aquesta obra:

http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/7306/1/ALE_15_13.pdf    
LAS RAÍCES SIMBOLISTAS DEL ART NOUVEAU* - RUA
LAS RAÍCES SIMBOLISTAS DEL ART NOUVEAU*. Francesc FONTBONA.
Reial Academia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona. 
.....................................................................................................
Alan Yates i Eliseu Trenc  han dedicat molts estudis a l'artista AdR i al Modernisme.

http://www.anglo-catalan.org/op/monographs/issue05.pdf
.....................................................................................................
Mariàngela Cerdà Surroca, especialista dels prerafaelites anglesos i catalans, té també molt articles sobre AdR i l'època. Us invitem a consultar als enllaços d'aquest blog, el catàleg del CCUC, Catàleg Col·lectiu de les Universitats Catalanes. És una autoritat en l'obra de Riquer i en els coneixements i mètodes literaris simbolistes.
.....................................................................................................
Art, Ex-libris, Orfebreria, Artesania, Poemes en prosa, Heràldica,
és impossible parlar de tot. Transcrivim aquesta   POESIA
                                                CREDO

extreta d'aquest website:
Comme écrivains, Alexandre Riquer avec Santiago Rusiñol et Adrià Gual démontrent son intérêt dans l'exploration du potentiel du symbolisme en langue catalane.

Alexandre de Riquer meurt à Palma de Mallorca le 18 novembre 1920.
En pensant à sa première jeunesse à Bassols, à son premier amour, à la nature de son pays qui fut sa dernière passion, et très prés de sa mort, il consacra à la Ville de Majorque (Palma) ce poème - Credo - déjà mentionné plus haut -, qui est un résumé poétique de ses idées artistiques et vitales :
Jo crec en los colors, en que los colors canten,
ab l’esplendor dels cadmiums brillants d’un bell mitj-dia:
me subjuguen les formes sorpreses y m’encanten
les transparencies tenues com vaga melodia
o el sol de Juny qu'esclata armonic i vibrant:
en ell, atmiro a Deu, atmiro la Natura
y un amedller florit, un'admosfera pura
me'l fan sentir mes bo, me'l fan trobar mes gran.
Jo visc cara a la llum com fan els girassols
y crec en mi mateix, crec en l'Art expansiu
que calma la mev'ansia fentlo per mi tan sols,
perque han florit los prats, perque som al istiu,
perque tot fa remor, tot germina, tot viu;
perque y han verts riquissims endalt de la pineda
y apareixen intimes les ombres misterioses
ahont viuen les fades de formes voluptuoses.

Jo crec perque'l parral, la prada o la roureda
son tendres, son hermoses y fines de color;
jo crec perque una rama s'encen com un llum d'or
perque vibra en lo cingle la roca assoleyada,
perque entr'els blats tendrals floreixen les roselles,
perquè sirisa'l mar del sol de la vesprada,
perque l'ombra del bosc nos guarda meravelles
y es profon la cala y es verda l'onada.

Crec en la Veritat de plastica armonia,
en respirable espay distancies y llum,
en lo sublim encant de pau que te un bell dia
i en la vida qu'es Bellesa, en l'Art qu'es son perfum.

Je crois aux couleurs, dans lesquels les couleurs chantent
avec la splendeur des cadmiums brillants d'un beau midi:
les formes surprenantes me subjuguent et les transparences ténues
me ravissent comme une vague mélodie
ou le soleil de Juin qui éclate harmonique et vibrant:
en lui, j'admire Dieu, j'admire la Nature
et un amandier fleuri, une atmosphère pure
me font le sentir meilleur, me font le trouver plus grand.


Je vis face à la lumière comme font les girasols
et crois en moi même, je crois en l'Art expansif
qui calme ma convoitise le faisant pour moi même,
parce que les prés sont fleuris, parce que c'est l'été,
parce que tout est murmure, tout germine, tout vit;
parce qu'il y a des verts très riches sur la pineraie
et apparaissent intimes les ombres mystérieuses
où vivent les fées de formes voluptueuses.



Je crois parce que la treille où la rouvraie
sont tendres, sont belles et de fines couleurs;
je crois parce qu'une branche s'allume comme un feu d'or
parce que le rocher ensoleillé vibre au précipice
parce qu'entre les blés tendres fleurissent les coquelicots,
parce que la mer s'irise avec le soleil du crépuscule
parce que l'ombre de la foret nous réserve des merveilles
et la cale est profonde et l'onde est verte.



Je crois à la Vérité harmonieusement plastique,
en respirable espace, distances et lumière,
au sublime enchantement de paix qu'a un beau jour
et en la vie qu'est Beauté, en l'Art qui est son parfum.
..............................................................................................................
ESCALIBOR, és el cant del capítol VIII  del Poema del Bosc (1910), un llibre simbolista, un Bosc fantàstic descrit per un autor entusiasta dels prerafaelites anglesos i de la MATÈRIA de BRETANYA.
Aquest llibre és una obra col·lectiva de professionals, escriptors i traductors entusiastes que volen oferir al món la possibilitat de gaudir d'una de les versions més importants de la literatura artúrica.
 Extret de l' Editorial:
Alexandre de Riquer (2014): Escalibor. Un cant modernista artúric conquereix el món / Un canto modernista artúrico conquista el mundo. Editores: Maria Ángela Cerdà i Surroca, Montserrat Prat Serra y Juan Miguel Zarandona, el Jueves, 3 de abril de 2014 a las 19.30 horas en la Sala Verdaguer. Ateneu Barcelonès (C/ Canuda 6, 08002 Barcelona).
 
Intervendrán en el acto
 
Maria Ángela Cerdà - Universitat de Barcelona / Ateneu Barcelonès
Isabel de Riquer - Universitat de Barcelona
Francisco Lafarga - Universitat de Barcelona
Basilio Rodríguez - Grupo editorial Sial-Pigmalión
Juan M. Zarandona - Universidad de Valladolid (Soria)
 
Os esperamos
 
Grupo Editorial Sial-Pigmalión
C/. Bravo Murillo, 123, 3.º Izda., 28020 Madrid
Teléfono: 91 535 41 13
 
Correo electrónico: basilio@sialedicion.es
Facebook: http://www.facebook.com/pages/SIAL-Ediciones/235143067848 
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Temes artúrics. Vegeu aquest mateix blog del dia 1 d'abril.
I els articles de:
Isabel de Riquer.-- El mite artúric a Catalunya, En: L'Univers màgic. Mites i llegendes, vol.8 de l'  Enciclopèdia de la cultura popular a Catalunya.Tradicionari. Barcelona : Enciclopèdia Catalana, 2007, p. 54-67.
...............................................................................................
Pere Bohigas i Balaguer. -- La matière de Bretagne en Catalogne. Versió catalana en el seu: Aportació a l'estudi de la literatura catalana. Barcelona : PAM, 1982, p. 277-294. 
..............................................................................................
Juan M. Zarandona.-- És especialista en Traducció i Literatura artúrica, com podeu comprovar a google.

http://www.biblioteca.org.ar/libros/200353.pdf

La literatura artúrica española, ibérica e iberoamericana contemporánea:
neo-medievalismo cultural, literatura comparada y traducción literaria

......
El impacto de la literatura artúrica....

http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/lyl/article/viewFile/1267/4587
......
CLYTIAR. Cultura, Literatura y Traducción  Iber-Artúrica
Director: J.M. Zarandona

http://www.clytiar.org/    
................................................................................................
Extret de l' Editorial:
Este volumen plurilingüe edita Escalibor, el Cant VIII en prosa poética del Poema del Bosch (1910), un prodigioso texto de raíces célticas y artúricas que constituye la ópera magna del polifacético artista y escritor catalán Alexandre de Riquer, con el fin de reivindicar y recuperar así su figura y su legado. El Poema del Bosch nos muestra a Riquer en su más plena y genuina etapa simbolista. Escalibor, dedicado al bosque artúrico y a la mítica espada, ofrece la asimilación de las técnicas prerrafaelitas británicas y una nueva recepción de la literatura artúrica en Cataluña, a partir de la lectura simbolista de la materia de Bretaña.
El volumen que ofrecemos es especialmente relevante si tenemos en cuenta que el siglo xx ha valorado enormemente el aspecto visual y pictórico de su obra, relegando su importante producción literaria hasta el punto de que este poema, un patrimonio a la vez catalán y universal, había permanecido inédito desde entonces. Se presenta el texto catalán original junto con versiones en numerosos idiomas y con textos introductorios eruditos y de homenaje, y otros centrados en el mundo celta y el artúrico, que permiten que el lector acceda al imaginario de uno de los maestros más fecundos del Modernismo catalán.
........................................................................................................
 
Quadre d' Alexandre de Riquer: L'arribada de Merlín cercant Viviana al bosch encantat. Oli. Col·lecció particular. Barcelona, sense data.



         

1 comentari:

  1. Per enllaçar: l'ex-libris de Rafael Patxot, de matriu modernista i pre-rafaelita, és d'Alexandre de Riquer...

    ResponElimina